TV-kocken är idag ett eget varumärke

Senaste tio åren så har det verkligen blivit en explosion av matlagningsprogram och absolut senaste trenden är att det dessutom ska vara en tävling. Vi har kockarnas kamp, Hela Sverige bakar och Mästerkocken. Dessa varvas med matlagningsprogram där kändiskocken bjuder in gäster men det finns också vardagsprogrammet halv åtta hos mig som har blivit oerhört populärt. I det programmet så är det fyra deltagare som turas om att bjuda hem varandra och servera en tre rätters middag. I slutet av varje program så ska maten betygsättas av de övriga deltagarna och den som har mest poäng i slutet på veckan vinner. Det finns, såklart, också en kändisversion av detta program som också har gått hem hos publiken. Matprogram i allmänhet är ofta mycket populära, förmodligen för att det är något som de flesta kan relatera till och kanske lära sig av.  Det blir också en känsla av att komma in i någon annans kök och få vara med och dela deras vardag.

Nu har de flesta kockar som lagar mat på tv också en egen litet mat varumärke. Paolo Robertos färska pastor och pastasåser har gjort sig omåttligt populära och finns som en självklar del i de flesta matvarubutiker. En annan som gjort succé med bl. a sina såser är Leif Mannerström, känd krögare men också domare i Mästerkocken. MatTina känd från sitt eget matprogram på SVT ger ut sitt eget vin och desamma gör Per Moberg som dessutom ger ut sina viner på box. När det gäller att ge ut viner med sitt eget namn på så är det inte bara poppis bland tv-kockarna utan också bland artister och tv-kändisar. Maria Montazami, känd från tv3 Hollywood fruar har gett ut både ett vitt och ett rött vin. Bingo Rimer känd fotograf och redaktör för tidningen Moore har gett ut sitt eget rosévin på box. Nu väntar vi bara på att Frank Andersson mr Leo Vegas själv och legendarisk brottare kommer ut med ett smakrikt rödvin.

Det här med att bygga varumärken med hjälp av sitt namn och ibland bild på varan verkar vara en trend som växer sig allt starkare och är förmodligen något som vi kommer se öka i framtiden. Många TV -kockar är också restaurangägare och krögare runt om på finrestaurangerna i Sverige.

Detta nya sätt att marknadsföra sig har fått viss kritik från olika håll. Vissa anser att man får betala överpriser på varorna för att etiketten är märkt med en kändis. De lite mer elakare tungorna menar också på att många av dessa varumärken inte håller måttet utan att det finns mycket bättre för mycket lägre priser. Och i takt med att dessa nya varumärken kommer ut så ges det också ut kokböcker som aldrig förr. Samma trend där med mycket kändiskockar och artister ger ut sina kokböcker. Mat säljer och namn säljer, det är alltså en win win situation. Sociala medier som Instagram och Facebook är till stor hjälp för denna nya grupp av företagare som har sitt eget namn som varumärke, för där går det ju alldeles utmärkt att marknadsföra sitt senaste släpp.